BRATISLAVA – Stúpajúca inflácia, extrémne zdražovanie energií, plynu, ropy, potravín, produktov, služieb alebo nájomného spôsobuje na Slovensku pomaly veľké ekonomické aj hospodárske problémy nielen pre všetkých Slovákov, ale aj pre priemysel, poľnohospodárstvo.  

Vzorovým príkladom je Duslo Šaľa, ktoré patrí k najvýznamnejším, najväčším a najstrategickejším firmám na Slovensku. Pôsobí v chemickom a potravinárskom priemysle či v poľnohospodárstve. Zároveň je najväčším spotrebiteľom plynu na Slovensku a najväčším výrobcom hnojív alebo extrémne dôležitej močoviny AdBlue v Európe. Bez nej by totiž v Európe nemohli jazdiť žiadne naftové osobné ani nákladné autá, autobusy, kamióny, dodávky a podobne. Už na jeseň 2021 bol s AdBlue problém a situácia sa opäť opakuje, no tentokrát môžu byť jej následky fatálne pre celú slovenskú ekonomiku a hospodárstvo. Pri uvažovanom okamžitom odstavení ruského zemného plynu by Duslo Šaľa nemohlo nič vyrábať a ani náhrada skvapalnením zemným plynom by slovenský strategický podnik nezachránila. Ako sa vyjadril generálny riaditeľ Duslo Šaľa Petr Bláha pre denník Pravda využitie skvapalneného zemného plynu je iba čisto teoretické.

„Skvapalnený bude musel byť v dostatočnej kvalite a v dostatočnom objeme. Čo je v súčasnosti podľa vyjadrenia EUSTREAMU respektíve SPP distribúcia nereálne a nerealistické. Pretože v Európe je momentálne iba štyri či päť zásobníkov na skvapalnení zemný plyn. Ten sa musí postupne dostať do potrubia a neexistuje dnes v rámci Európskej únie princíp subsidiaridy, čo znamená, že každý členský štát EU dostane alikvotný objem tohto nakupovaného LNG plynu, ktorý bude výrazne drahší. Takže sa obávame, že toto nie je riešenie,“ povedal generálny riaditeľ Duslo Šaľa.

Generálny riaditeľ Duslo Šaľa Petr Bláha. ZDROJ: TASR – Jaroslav Novák

AdBlue je kvapalné aditívum, ktoré sa používa pri úprave výfukových plynov naftových motorov, aby tie neprodukovali škodlivé emisie oxidu dusíka. Preto sa do výfukov sa vstrekuje močovina. Bez AdBlue vozidlá vôbec nenaštartujú a jazda s autom je nemožná. Bez AdBlue by sa totiž poškodil elektronický systém riadenia. Objem nádrže na AdBlue je v osobnom aute okolo 12 až 19 litrov, čo stačí približne na 15 až 20 tisíc kilometrov. To je asi rok. K likvidácii jedovatých oxidov dusíka treba zhruba 0,75 litra roztoku močoviny na tisíc kilometrov. Aj preto by bolo odstavenie výroby v Duslo Šaľa tak veľkým problémom. Žiadna iná alternatíva totiž nie je a nik iný močovinu AdBlue v Európe nevyrába.

Nechceme byť šíritelia nejakých zlých správ, alebo panických správ dopredu. Vtedy (na jeseň 2021, poznámka redakcie) sme avizovali, aká by mohla nastať situácia. Tá situácia bola spôsobená viac panikou a priekupníkmi. Bolo to spôsobené aj tým, že veľká väčšina slovenských odberateľov nakupovala AdBlue v zahraničí a tie zahraničné fabriky odstavili výrobu skôr ako my. V tomto momente už začínajú zahraničné fabriky svoju výrobu odstavovať a táto situácia bude pravdepodobne gradovať a aký bude vývoj nevieme aktuálne posúdiť. Nechceme strašiť. Ak budeme spracovávať, na tie kontrakty, ktoré máme, odberatelia materiál dostávať budú. Čo znamená nielen AdBlue, ale aj ďalšie produkty. Ak bude odstavená dodávka plynu nastáva vyššia moc a nie sme schopní dodávať. Pretože spotreba zemného plynu je tak vysoká, že tu nie je možné hovoriť o nejakých alternatívnych dodávkach, alebo alternatívnych zdrojoch,“ skonštatoval Bláha pre denník Pravda.

Na Slovensku by sa bez močoviny Ad Blue takmer úplne zastavila doprava, zásobovanie aj cestovanie. Zdroj: Peter Korček

Navyše už dnes nejde Duslo Šaľa na plný výkon a vo fabrike postupne utlmujú výrobu. „Nejdeme na 100%, začína postupne znižovať spracovanie. Nedá sa, pretože ako som hovoril my kupujem časť na dlhodobých kontraktoch zemného plynu, časť na spotoch a ten je dnes tak vysoký, že sa nám to ekonomicky nevypláca. Takže postupne začíname znižovať spracovanie, tak aby sme čo najskôr priblížili hranici technologického minima a ďalej bude čakať, uvidíme,“ priznal Bláha. Ďalším problém je fakt, že okrem močoviny AdBlue vyrába Duslo Šaľa aj poľnohospodárske hnojivá, pričom v tomto segmente je situácia rovnako kritická ako v automobilovom či chemickom priemysle.

„Stav poľnohospodárstva je taký, že stavy dobytka sú na Slovensku na najnižšom stave od konca od druhej svetovej vojny. Tento dobytok a rovnako tak aj kurčatá, kačice, bravčové negeneruje žiadny odpad, čo je organická zložka, ktorá by sa mala vrátiť do pôdy. Tým že sa organická zložka nevracia do pôdy, čiže sa neprihnojuje, nie je v pôde žiadny život, nedrží to vlhkosť, pretože v zemi, hline drží vlhkosť iba hnoj alebo močovina. Život, ktorý tam je. Ak tam živiny a hnojivá nebudú logicky bude menšia úroda, tie štatistiky hovoria presne o koľko menej to bude. Ale bude to závisieť aj od toho aké bude počasie, aké budú teploty, vlhko. Potom napríklad u pšenice musíte dosiahnuť parametre aby to bol potravinársky produkt, vhodný pre výrobu múky, pečiva, chleba. Inak to musíte spracovať iba ako kŕmnu surovinu a tej toľko Slovensko nepotrebuje, pretože ak tú nie sú prasiatka, dobytok tak to nepotrebujete, nemáte čo kŕmiť. To bude znamenať, že príde k oslabeniu niektorých produktov a tie budú výrazne drahšie,“ dodal generálny riaditeľ Duslo Šaľa Petr Bláha pre denník Pravda.

Zdroj: Nitra.zoznam.sk

Ilustračný obr.: Wikipédia

  • https://radioserver.online:9928/radiotruck.mp3
  • Rádio Truck

What's your reaction?
0cool0bad0lol0sad

Radio Truck je nezávislá internetová rozhlasová stanica, ktorá prináša informácie pre vodičov a hudbu na cesty.

Nainštaluj si naše aplikácie:

Kontaktné informácie

Radio Truck - O.Z. ICEPO
Staré hory 333
97602 Staré hory
Slovensko
IBAN: SK04 8330 0000 0029 0197 1137
Vklad v CZ Korunách: 2901971137 / 2010

Prispejte a podporte Rádio Truck

RadioTruck © 2022. Všetky práva vyhradené.

RadioTruck © 2022. Všetky práva vyhradené.