„Sme veľmi ďaleko od toho, aby Európa nahradila ruskú naftu,“ povedal David Wech, hlavný ekonóm spoločnosti Vortexa.

Európa v júli zvýšila dovoz ruskej nafty o viac ako pätinu, čo podľa Financial Times poukazuje na veľký problém, ktorému kontinent čelí ohľadne závislosti na dodávkach energií z Ruska.

Podľa údajov skupiny Vortexa, ktorá sleduje tankery, región minulý mesiac doviezol z Ruska takmer 700 000 barelov paliva denne, čo je viac ako v predchádzajúcom mesiaci a o 22 % viac ako v júli minulého roka.

Tento nárast poukazuje na ťažkosti, ktorým bude EÚ čeliť pri znižovaní dovozu ruskej nafty na nulu do februára, tak ako sa euroblok zaviazal urobiť v reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu.

„Sme veľmi ďaleko od toho, aby Európa nahradila ruskú naftu,“ povedal David Wech, hlavný ekonóm spoločnosti Vortexa. „Som zvedavý, či sa Európanom podarí v plnej miere zrealizovať ohlásený zákaz dovozu nafty.“

V posledných rokoch závislosť Európy od Ruska v oblasti dodávok nafty, ktorú využívajú skupiny nákladnej dopravy, majitelia automobilov a výrobcovia, neustále rastie. Z údajov spoločnosti Vortexa vyplýva, že na Rusko pripadá viac ako polovica dovozu nafty v regióne.

Závislosť Európy od dovozu z Ruska, ktorý predstavuje približne 15 % celkovej spotreby v regióne, vyvoláva otázky, či je EÚ pripravená čeliť plnej sile sankcií, ktoré plánuje zaviesť.

Európska únia v rámci obáv o globálnu energetickú bezpečnosť štátov eurobloku minulý mesiac zmiernila sankcie voči ruským štátnym podnikom, ako je Rosnefť, a umožnila európskym spoločnostiam, aby s nimi uskutočňovali transakcie s ropou určenou pre tretie krajiny.

Veľká časť dodávok nafty do Európy pochádza z premeny ropy na palivové produkty v rafinériách, avšak kontinent naďalej trpí nedostatkom rafinérskych kapacít po pandemických obmedzeniach, keď sa dopyt po palivách znížil, pretože ľudia menej cestovali.

Wech uviedol, že do budúcnosti je „kľúčovou otázkou“, či rafinérie v USA, ktoré sa zvyčajne zameriavajú na výrobu benzínu, prilákajú ponúkané vysoké marže, aby vyrábali viac nafty pre Európu.

Podľa S&P Global Commodity Insights je rozdiel medzi cenami ropy Brent a nafty 35 USD za barel v porovnaní s 20 USD rozdielom v prípade benzínu.

Čína má voľné rafinérske kapacity na výrobu väčšieho množstva nafty, Peking však nariadil svojim rafinériám, aby sa zamerali na zásobovanie domáceho trhu.

V prvých dňoch vojny na Ukrajine niektoré z najväčších svetových predajcov energií varovali pred vážnym nedostatkom nafty na celom svete, ktorý by mohol viesť k prídelovému systému pohonných hmôt.

Napätý trh s naftou vyhnal ceny na rekordné úrovne. V Spojenom kráľovstve sa ceny nafty na pumpách vrátane dane podľa RAC pohybovali od 15. júla blízko historického maxima na úrovni 197,25 pencí za liter.

Obavy z recesie v posledných týždňoch znížili ceny ropy a pohonných hmôt, ale prudko rastúce ceny plynu, ktoré sú desaťnásobne vyššie ako v Európe za posledné desaťročie, by mohli zvýšiť tlak na trh s naftou.

Ceny zemného plynu sú také vysoké, že energetické spoločnosti a výrobcovia dostávajú stimuly na prechod výroby energie na naftu, čo by podľa JPMorgan mohlo počas zimy celosvetovo zvýšiť dopyt po rope o 700 000 barelov denne.

„Tento dodatočný dopyt po rope by mohol ešte viac poslať ceny nafty na nové maximá,“ uviedla.

Zdroj: ft.com
Preklad: InfoVojna

Ilustračný obr.: pexels-robert-so

  • https://radioserver.online:9928/radiotruck.mp3
  • Rádio Truck

What's your reaction?
0cool0bad0lol0sad

Add Your Comment

Radio Truck je nezávislá internetová rozhlasová stanica, ktorá prináša informácie pre vodičov a hudbu na cesty.

Nainštaluj si naše aplikácie:

Kontaktné informácie

Radio Truck - O.Z. ICEPO
Staré hory 333
97602 Staré hory
Slovensko
IBAN: SK04 8330 0000 0029 0197 1137
Vklad v CZ Korunách: 2901971137 / 2010

Prispejte a podporte Rádio Truck

RadioTruck © 2023. Všetky práva vyhradené.

RadioTruck © 2023. Všetky práva vyhradené.