Toto sú najčastejšie otázky vodičov o AdBlue a odpovede Auto Bild! Prečo sa ho ľudia boja? Aby sa obsah oxidov dusíka vo výfukových plynoch znížil o približne 80 až 90 percent, vstrekuje sa do výfukového prúdu väčšiny moderných dieselových vozidiel AdBlue. Čo všetko o ňom vieme?
AdBlue sa využíva vo všetkých naftových automobiloch vybavených systémom SCR (Selective Catalytic Reduction), čo v preklade znamená selektívna katalytická redukcia. Táto kvapalina je tvorená z 32,5% zlúčeninou močoviny a 67,5% destilovanej vody. Po vstreknutí do výfukových plynov dochádza k chemickej reakcii, vďaka ktorej sa rozkladá AdBlue na amoniak a oxid uhličitý, pričom amoniak reaguje s oxidmi dusíka a výsledkom je vylúčenie neškodného dusíka a vody. Vďaka selektívnej katalytickej redukcii a vstrekovaniu močoviny do výfukových plynov možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch až o 95 percent (v závislosti od výrobcu a vozidla).
Ohľadom tejto technológie a samotného AdBlue však koluje niekoľko nejasností, čo je dôvodom, prečo sme si pre vás prichystali odpovede na tie najčastejšie otázky, v ktorých sa dozviete všetko, čo vás zaujíma.
Na čo je potrebné AdBlue?
Keďže emisné normy sú každým rokom prísnejšie, výrobcovia áut sú nútení znižovať emisie oxidov dusíka svojich vozidiel. Dôležitým míľnikom vo vývoji bolo zavedenie normy Euro 6, ktorá sa vzťahuje na všetky typové schválenia od septembra 2014. Pre naftové autá predpisuje limit maximálneho obsahu NOx na 100 kilometrov, čo sa bez dodatočnej úpravy výfukových plynov dá splniť len ťažko. Okrem toho, moderné motory vypúšťajú do ovzdušia veľké množstvo oxidov dusíka.
Sú upravené kvôli účinnosti, aby spotrebovali čo najmenej paliva. To ale nie je jednoduchý proces, aby výrobcovia dosiahli želaný výsledok, museli zlepšiť spaľovanie, čím vzniká vyššia teplota a silnejšia tvorba NOx. Jedným z riešení, ako stále dodržiavať limitné hodnoty Európskej Únie, je takzvaný katalyzátor SCR, ktorý sa v úžitkových vozidlách používať o niečo dlhšie. A aby čistenie výfukových plynov v katalyzátore SCR fungovalo, je potrebné práve AdBlue.

Kedy sa AdBlue musí doplniť?
Keďže sa jedná o pomerne novšie autá, drvivá väčšina modelov je vybavená senzorom, ktorý vás upozorní na nízku hladinu močoviny. Zvyčajne to býva približne 3 000 km vopred, no pri rôznych modeloch sa môže toto číslo odlišovať. Vždy sa však jedná o dostatočnú vzdialenosť na to, aby šofér stihol nádrž včas doplniť.
Čo sa stane, ak močovinu zabudnem doplniť?
Automobily vybavené týmto systémom majú upravenú riadiacu jednotku tak, aby v takomto prípade znemožnili motor naštartovať. Jednoducho sa prepnú do núdzového režimu. Je to z dôvodu, že vozidlá spĺňajú určitú emisnú normu, no pokiaľ selektívna katalytická redukcia nefunguje, sú ich emisie vyššie. Pozor, netreba sa ale báť, že by sa vaše auto vyplo počas jazdy hneď, ako sa kvapalina minie. Pokiaľ auto nevypnete, motor zostane naštartovaný, no môže skončiť v núdzovom režime.

Dokážem si AdBlue doplniť aj sám?
Niektorí „na slovo vzatí odborníci“ skúšajú na zákazníkov neobvyklé triky a vyžadujú, aby kvôli doplneniu kvapaliny prišli do servisu. Okrem toho, že si za močovinu zaplatíte viac ako na čerpacej stanici, zaplatíte aj za prácu, čím sa tankovanie veľmi predraží. Pri nových modeloch je tankovanie AdBlue veľmi jednoduché a zvládne ho každý.
Ako ho doplním?
Otvor pre nádrž AdBlue sa zvyčajne nachádza hneď vedľa plniaceho hrdla nádrže na palivo. V prípade starších dieselov, kde ešte dodatočná úprava výfukových plynov nebola na vrchole vývoja, sa AdBlue tankuje buď cez otvor v podlahe kufra, alebo v motorovom priestore. Ak máte nejaké pochybnosti, určite vám pomôže návod na obsluhu, alebo troška googlenia.

Čo sa týka samotného plnenia nádrže, iedálne je nájsť čerpaciu stanicu, ktorá ponúka samostatný stojan na AdBlue. Tu môžete močovinu jednoducho doplniť ako bežné palivo. Dajte si ale pozor, aby ste ju nešťastnou náhodou nenatankovali do palivovej nádrže. Ak sa to stane, následky budú rovnaké, ako keby ste natankovali namiesto dieselu benzín. Preto v takomto prípade auto ani neštartujte a volajte do servisu.
Alternatívou na pumpe môže byť kanister, ktorí nájdete v obchodoch s náhradnými dielami, ak idete po cene, tak určite nájdete riešenie aj na internete. Nezabudnite si ale objednať aj lievik, aby ste močovinu vyliali do nádrže jednoducho a bez neželaných škvŕn na oblečení. Pre niekoho môže byť ťažké nalievať a nerozliať. Potom je to dosť nepríjemné, lebo hoci nie je močovina zdraviu škodlivá, časom kryštalizuje, zbelie a pekelne zapácha.

Čo ak omylom nalejem naftu do nádrže s AdBlue?
Nuž… V žiadnom prípade neštartujte motor. V tejto situácii je najlepšie obrátiť sa na autorizovaný servis. Je totiž veľmi pravdepodobné, že by ste po naštartovaní a prejdení pár kilometrov museli nahradiť niektoré AdBlue komponenty.
Čo spotreba?
Spotreba AdBlue závisí od auta a v konečnom dôsledku aj od štýlu jazdy. Ak by sme si mali dať ako príklad nejaký priemer, tak väčšina áut spotrebuje 1 až 1,5 litra na 1 000 kilometrov, ale môže to byť aj viac alebo menej.

Môžem močovinu nahradiť niečím iným?
Na toto máme jasný názor – nie, a radšej sa o to ani nepokúšajte. Niekoľko „expertov“ sa už našlo a je dobré sa poučiť na ich chybách. Močovinu sa snažili nahradiť vodou, pričom si ani neuvedomovali, že môžu poškodiť celý systém selektívnej katalytickej redukcie. Moderné automobily sú vybavené senzorom, ktorý zisťuje podiel močoviny v kvapaline a pokiaľ zistí veľkú odchýlku, motor nenaštartuje tak, ako keby bola nádrž AdBlue prázdna. Pokiaľ by ste motor aj v takomto prípade naštartovali, pracoval by v núdzovom režime.
Musím podľa modelu auta kupovať nejaké špeciálne AdBlue?
Výrobcovia odporúčajú svoje vlastné produkty, čo je pochopiteľné, pretože z nich majú vyšší zisk. Všetky AdBlue sú však zjednotené podľa normy ISO 22 241, čo znamená, že je jedno akú majú značku. Každá značka má rovnaký podiel močoviny a destilovanej vody.
Je AdBlue škodlivé?
AdBlue je pre ľudí netoxický. Kontakt s močovinou však môže dráždiť oči, dýchacie cesty a pokožku. Dotknuté miesta by ste mali preto rýchlo pláchnuť vodou. To isté platí, ak sa nejaká močovina dostane na lak auta alebo na plastové komponenty karosérie – AdBlue môže tieto časti poškodiť, preto je najlepšie ich umyť priamo vodou.

Má tento systém vplyv na životné prostredie?
Určite áno. Ako sme už spomínali, vďaka močovine možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch až o 95 percent, čo je obrovské zlepšenie nielen pre životné prostredie, ale aj pre ľudí. Práve čiastočky NOx nám totiž vedia uviaznuť v pľúcach a majú negatívny vplyv na zdravie. Naftové motory vybavené touto technológiou majú vďaka tomu výrazne menší negatívny vplyv na životné prostredie.
- https://radioserver.online:9928/radiotruck.mp3
- Rádio Truck